گروه تخصصی دختران عضو مرکز نجوم ادیب،تیانا

 

تاریخ رصد:24 آبان 1394، 3 صفر 1437، 15 اکتبر 2015

مشخصات رصدگاه

روستای محمد اباد کوره گز

مختصات جغرافیایی: N 34°11'9" -E55°10'4"
ارتفاع از سطح دریا: 878 متر
وضعیت هوا: کاملا صاف و بدون ابر همرا ه با گرد و غبار
دما : 5 درجه سانتی گراد
آلودگی نوری:سمت جنوب و کمی جنوب غرب از شهرستان خور، حدود کم تر از 4 درجه و سمت راست آلودگی نوری شهرستان فرخی بود که به خاطر غبار آلودگی نوری شدید تر به نظر میرسید.

افق:سراسر افق به جز افق غرب که به واسطه کوه به ارتفاع 3 درجه گرفته شده بود ،کاملا باز بود.
نحوه ی دسترسی:
برای  رفتن به روستای  کوره گز دو مسیر دسترسی  وجود دارد:
مسیر اول مسیر خاکی شهرستان خور به سمت شمال پس از عبور از روستای عروسان به محمد آباد کوره گر منتهی می شود.
مسیر دوم مسیر روستای مصر به سمت شمال غربی پس از عبور از روستای فرحزاد، غرب تخت عباسی، شرق تخت عروس و منطقه کدار ریگی به روستای محمد آباد کوره گر منتهی می شود.
مسیر  ما :اصفهان-جی-  خوراسگان– سگزی – کوهپایه – تودشک– گردنه ملا احمد – نایین – انارک – چوپانان – جندق – فرخی – خور – روستای عروسان– روستای محمد آباد کوره گز
تجهیزات:
2 عدد تلسکوپ دابسونی 12 اینچ ، 1 عدد تلسکوپ دابسونی 10 اینچ
شرح حال:
گروه تخصصی دختران  آسمان مرکز نجوم ادیب از سال 93 فعالیت خود را آغاز نمود . این گروه با هدف ارتقای سطح علمی و شروع پروژه های رصدی به سمت منطقه رصدی کوره گز حرکت کرد. حدود ساعت3:30 بعدازظهر به روستای عروسان رسید و پس از توقف یک ساعته به سمت کوره گز حرکت کرد.روستای عروسان خرد اقلیمی در میان کویر بود که هنوز برق کشی نشده بود. این روستا تنها دو سکنه داشت.
گروه  درساعت 16:30 به منطقه رصدی کوره گز رسید. این روستا تنها روستایی در ایران است که تا این حد به مرکز کویر نزدیک است.به محض رسیدن ، منطقه رصدی برای شناسایی بیشتر حیوانات و شرایط جستجو شد.در این روستا همچنین پرنده ای نادر به نام حواصیل دیده شد.
در سمت شرق منطقه رصد حمره ی مشرقیه رویت شد که در قسمت میانی پهنای بیشتری داشت و هرچه به طرفین میرفت از پهنایش کاسته می شد.

لیست اجرام مشاهده شده:
کهکشان آندرومدا و خوشه کروی پگاسوس با چشم غیر مسلح رویت پذیر بودند، و در کهکشان آندرومدا با تلسکوپ 10 اینچ بازوهای نزدیک به هسته به رنگ قهوه ای دیده میشد.  همچنین  NGC206 که درخشانترین ابرستاره ای در کهکشان آندرومدا است با چشمی 9 میلی و با تلسکوپ 10 اینچ دیده شد.
اجرامی مانند سحابی شعله در جبار و سحابی پرده و پیچک " بازمانده انفجار ابرنواختری" در دجاجه وسحابی رزتا در تکشاخ،نسبتاواضح بودند.
 NGC 1435 :
 سحابی معبد در M45 ، در اطراف ستاره ،سحابی با کمی دقت قابل تشخیص بود.
خوشه استفان در صورت فلکی فرس اعظم،
در صورت فلکی فرس اعظم، M15سحابی سیاره نما در
با چشم غیر مسلح به سادگی با قابل تشخیص بود. M13 
  در  صورت فلکی هرکول، M13,   NGC6207
                  :  M81و M82
دو کهکشان سیگار وکهکشان بوده در صورت فلکی دب اکبر، اجتماع ستاره ها در مرکز آن به سختی قابل تشخیص بودند.       
M33  کهکشان مثلث در صورت فلکی مثلث که وضعیت مشاهده ی آن با چشم غیر مسلح یکی از معیارهای تعیین مقیاس برتل آسمان است،با چشم غیرمسلح قابل مشاهده بود و با ابزار سحابی گسیلشی داخل ان قابل تشخیص بود. (NGC604)
NGC 253 کهکشان حجار در صورت فلکی سنگ تراش با چشمی 25 تراکم ستاره ها قابل مشاهده و با چشمی 9 تیره روشنی های بازو ها کاملامشخص بود.
: (NGC1068) M77 
که یک کهکشان سیفرت در صورت فلکی قیطس است ،سایز خیلی کم دارد  و رنگ آبی آن قابل تشخیص بود.
: NGC 7000
 یک سحابی تاریک است که با عنوان سحابی امریکای شمالی شناخته میشود در صورت فلکی دجاجه در سمت الراس به وضوح قابل تشخیص بود.
همچنین حدود ساعت 23، گروه موفق به دیدن نور گگن شاین در سمت چپ و کمی بالای خوشه ی پروین و میان صورت فلکی های برساووش و مثلث  در ارتفاع حدودا 80 درجه شدند. نورگگن شاین و نور منطقه البروجی معمولا به راحتی در قبل از طلوع خورشید در ماه های سپتامبر و اکتبر دیده میشوند. گگن شاین نور کم فروغی است که در آسمان شب در نقطه ی مقابل خورشید ایجاد میشود. گگن شاین روشنایی خیلی کمی دارد حتی  ضعیف تر از نور منطقه البروجی و راه شیری می باشد لذا در شب هایی که ماه در آسمان است یا در مناطقی که آلودگی نوری وجود داردو و یا سیاره ای در آن نزدیکی وجود داشته باشد حتی زمانی که گگن شاین نزدیک منطقه ی راه شیری شود نمیتوان آن را دید.گگن شاین در شب های تاریک به صورت نوری لطیف و تخم مرغی شکل نمایان میشود. این پدیده دارای طول وعرضی متغیر بین 10 تا 15 درجه میباشد.گگن شاین همانند نور منطقه البروجی بازتاب نور خورشید توسط غبار  بین سیاره ای می باشد که  بصورت حلقه ای پیرامون صفحه ی منطقه البروج قرار گرفته است.

حدود ساعت 4 صبح نیز نور منطقه البروجی به وضوح دیده شد که تا ارتفاع 50 تا60 درجه گسترده شده بود.  نور منطقه البروجی یا فجر کاذب  روشنایی کم فروغ ، نسبتا سفید رنگ و مخروطی شکل است که از نزدیکی خورشید در امتداد منطقه البروج کشیده شده است.طیف نگاری نور منطقه البروجی همانند طیف نگاری خورشید است که بیانگر این استنتاج می باشد که این نور همان  نور خورشید منعکس شده  به وسیله ی غبار موجود در ابر منطقه البروجی  است .در ماه های سپتامبر و اکتبر به دلیل اینکه منطقه البروج بسیار نزدیک خط عمود به افق به هنگام طلوع خورشید است، نور منطقه البروجی بیشتر  تقریبا به طور عمود از افق گسترده میشود و ما شانس بیشتری برای دیدن آن کمی قبل از طلوع خورشید داریم و هنگامی که در امتداد افق کشیده می شود در گرد و غبار  اتمسفر زمین محو می شود . نور منطقه البروجی به مراتب ضعیف تر و کم سوتر از مهتاب و آلودگی نوری است از این رو به سختی و فقط در آسمان های تاریک قابل مشاهده است .

حد قدر گیری :
در طول شب چندین مرتبه حد قدر آسمان  از صور فلکی مختلف  به خصوص صورت فلکی فرس اعظم گرفته شد و قدر آسمان 6.9 تخمین زده شد.
مقیاس بورتل:
مقیاس بورتل این مکان بین 2 و 3 میباشد زیرا نور گگن شاین به خوبی قابل تشخیص بود 
با نگاه مستقیم  وبه وضوح پیدا بود    M33
نور منطقه البروجی تا ارتفاع 60 درجه رویت شد و همچنین گنبد آلودگی نوری کمتراز4 درجه بود و به علت غبار محیط کمی نورانی شده بود.
رصد گران: خانم  زهراعریانی ، پرنیان همتی،فرزانه ابطحی ، سپیده حقیقی ، سپیده ثقفی فر، سارا سرشوق، مریم خیتال ، فاطمه سادات میرلوحیان، ندا توکلی.
عکاسان : آقایان عرفان احمدی و سینا رضایی